Auschwitz reis Pabo

De Oscar Schidler dag

Vanmorgen waren we alweer vroeg wakker. Ik zelf ben gewend aan heerlijk in het donker slapen met rolluiken dan valt zo'n dun gordijntje vies tegen. Gelukkig had iedereen hier last van en werd het al weer snel gezellig. We besloten om maar eens gezellig te ontbijten. Echter viel het ontbijt in het hostel wat tegen dus besloten we ontbijt te halen bij de supermarkt. Na ons heerlijke ontbijtje waren we klaar voor de rondleiding van Martha.

We moesten een eindje lopen en kwamen terecht in het joodse district. Martha vertelde over de joodse geschiedenis van Krakau. Na een kort verhaal bij een monument gingen we de synagoge in. Bij de synagoge moesten alle mannen een prachtig rood keppeltje dragen, wat vooral bij Dick erg charmant stond. Ook hier vertelde Martha over de joodse rituelen binnen de synagoge en op de begraafplaats. Dit alles was er interessant.

Tijdens het tweede gedeelte van de rondleiding kwamen we vooral langs een aantal plekken uit de film schindler's list. Wel vreemd dat je het decor van de verschillende scenes in werkelijkheid ziet. nu begreep ik ook waarom het zo belangrijk was dat we deze film ter voorbereiding van de reis moesten kijken. Na een korte lunch bij het pleintje bij de oude synagoge was het ochtendprogramma en daarmee ook de rondleiding van Martha afgelopen.

Na de lunch vervolgden we onze wandeling richting de Schindler fabriek. Tijdens onze wandeling kwamen we langs de joodse ghetto. Hier was een mooi monument geplaagd met 87 stoelen ter nagedachtenis van de joden die omkwamen tijdens het leeghalen van de ghetto. Toch wel even een mooi moment om erbij stil te staan wat er in die wijk gebeurd is. Vervolgens kwamen we aan bij de schindler fabriek.

De fabriek was ingericht als museum wat bij velen bij ons toch een kleine tegnvaller was. De meesten hadden toch verwacht dat we meer van de fabriek zouden zien in plaats een museum over de oorlog in Krakau en de betrokken joden. Echter was het wel een erg mooi museum en was ik erg blij met de super rondleiding van Maril. Het was een soort reis door de tijd. En we kwamen mooie teksten van onder andere Schindler joden tegen.

Uiteindelijk had iedereen op eigen tempo de fabriek bekeken en waren we klaar voor de wandeling terug. Maril en Dick kwamen op het geweldige idee om langs de rivier een evaluatie van de dag te houden en een vooruitblik op morgen. Wat verwacht je nu van Auschwitz en waar kijk je naar uit of juist tegenop. Een mooie afsluiting van een leerzame dag. Ofja afsluiting.....

We moesten natuurlijk nog eten en uiteindelijk de dag gezellig afsluiten op het terras. Nog even wat discussie over waar iedereen ging eten maar uiteindelijk kwam ook dit goed en hebben we nog een gezellige avond gehad.

Groetjes Laura