Auschwitz reis Pabo

De Poolse basisschool

We stonden alweer om kwart voor 10 beneden om te vertrekken naar een basisschool in het centrum van Krakau. Ik wist niet goed wat ik kon verwachten. Zou het onderwijs in Polen lijken op ons Nederlands onderwijs. Je hoort namelijk nooit iets speciaals over het Poolse onderwijs. Achja we zullen het ook wel zien. We liepen met z'n alle naar de school toe, een korte wandeling van 10 minuutjes. Eenmaal bij de school aangekomen zag de school er helemaal niet uit als school. Er was geen school plein en het was een groot, oud pand. Het enige waaraan je zag dat er een school was waren de kleine kinderfietsen die voor de school stonden. We kwamen binnen in een groot gebouw je zag overal knuffels en kindertekeningen waardoor het toch het uiterlijk van een school was. We moesten naar de derde verdieping. Voor ons als luie pabo studenten die op de pabo regelmatig voor de lift kiezen was het toch best wel een eindje traplopen. Laat staan voor de kleine kleuters met kortere benen. Eenmaal boven aankomen kregen we een welkomswoordje van de directrice. De directrice sprak echter geen Engels dus Martha vertaalde alles voor ons. We kregen uitleg over het onderwijssysteem en we kregen de kans om onze voorbereidde vragen te stellen.
Toch wel vreemd hoe dat systeem in Polen werkt. De kinderen gaan pas vanaf 6 jaar naar school en hebben dan twee jaar kleuter jaar. Na die twee jaar kleuteren krijgen de kinderen lessen van vakdocenten. Ze werken dan met een rooster en moeten per lesuur naar een ander lokaal. Het werkt daar dus een beetje als ons Nederlands middelbaar onderwijssysteem. Nog een ander verschil met ons systeem is dat de kinderen vanaf het moment dat ze naar school gaan Engels en Frans op school krijgen.
Na het welkomswoordje en de uitleg gingen we met z'n alle naar een kleuterklas. Die zag er toch niet zo anders uit. De kinderen waren bezig met het takje van die dag. Verder lag er veel speelgoed en was er genoeg ruimte in de klas. Deze kinderen hadden echter nog niet genoeg Engelse les gehad om daadwerkelijk een gesprek met ze te voeren.
We splitsten ons nu op in drie groepen. Een groep ging kijken bij een andere kleuterklas, een andere groep ging kijken bij de muziekles en de laatste groep (waar ik ook in zat) ging kijken bij een Engelse les. We kwamen de klas binnen en je zag meteen al iets opvallends. Alle kinderen stonden netjes achter hun stoel en groette ons in het Engels. Daarna sprak de leerkracht ons toe en legde uit dat wij achter in de klas mochten gaan zitten. De gehele les werd in het Engels gegeven, dus we konden de les goed volgen. Er werd gewerkt met een beloningssysteem wat later zal dienen als rapport. Het viel me op dat de kinderen zo goed Engels sprake . Ze spraken in volledige zinnen, en dat op 9 jarige leeftijd!!
Na het bezoek aan de school hebben we nog een korte activiteit van over de school gehad. Het was een soort quiz waarbij je verschillen over overeenkomsten tussen het Poolse en het Nederlandse onderwijs moest noemen. Door de speech van Niels was onze groep uiteindelijk de beste. De rest van de dag hadden we tijd om de stad een beetje te verkennen.
Met een klein groepje liepen we naar het grote shoppingcentrum net buiten de oude stad van Krakau. Wow wat was dat centrum groot. We hebben lekker geshopt en een heerlijk ijsje gegeten. Op de weg terug naar ons Hostel zijn we nog even in de Mariakerk geweest. Wat een mooie kerk is dat zeg! Geheel versiert met blauwe en goede accenten, werkelijk prachtig.
Savonds zijn we met de gehele groep nog wat gaan eten en zijn we daarna met Dick en Maril op het terras beland. Het werd nog een gezellige avond en zeker een leuke afsluiting van een geweldige reis naar Krakau

steffie

Hoi,

Ik wil voor internationalisering op mijn Pabo ook graag naar Krakau in Polen. Daarvoor moet ik nog wel een school vinden. Hoe heet de school waar jullie heen zijn geweest?